S’approprier la psychologie queer

la valeur de l’intégration de la théorie queer et de la psychologie dans l’autoethnographie critique

Auteurs-es

  • Alicia Wright Mount Saint Vincent University
  • Phillip Joy Mount Saint Vincent University
  • Conor Barker Mount Saint Vincent University

Mots-clés :

LGBTQ+, théorie queer, psychologie, autoethnographie, pédagogie queer

Résumé

Ce commentaire porte sur une thèse honorifique rédigée en 2024-2025 qui analysait l’expérience subjective du dévoilement de l’orientation sexuelle à l’âge adulte, au moyen d’une autoethnographie critique. La méthode utilisée, qui allie l’autobiographie et l’observation ethnographique, s’appuyait sur des cadres psychologiques et sur la théorie queer – une approche scientifique qui remet en question et cherche à déconstruire les suppositions hétéronormatives liées au genre et à la sexualité – pour analyser l’expérience de la première auteure quant aux changements de son orientation sexuelle survenus dans la trentaine. Les auteurs abordent les défis, ainsi que les avantages ultimes, d’associer la psychologie, qui a tendance à être fondée sur des points de vue positivistes et structurés, à la théorie queer, qui encourage la fluidité et remet en question les normes établies. En partageant leurs points de vue uniques, chaque auteur a contribué à cet essai selon sa discipline respective, mettant en lumière les possibilités qui émergent lorsque l’on tient compte de deux tensions théoriques apparemment opposées; non seulement pour mieux comprendre la diversité des expériences liées à l’orientation sexuelle, mais aussi pour remettre en question les limites traditionnelles de la recherche et la complexité de l’expérience humaine. En tant que chercheurs faisant eux-mêmes partie de la communauté queer, les auteurs reconnaissent la valeur qu’apporte l’intégration d’un point de vue queer dans les recherches en psychologie, soulignant ainsi la nécessité d’une représentation diversifiée au sein du milieu universitaire. 

Biographies de l'auteur-e

  • Alicia Wright, Mount Saint Vincent University

    Alicia Wright is a research assistant in the psychology department at Mount Saint Vincent University, Halifax. She holds a Bachelor of Science degree in Psychology for which she undertook her honours research on the topic of sexual identity transformation in adulthood. Alicia’s academic work is an extension of her career as a massage therapist where she takes a holistic approach to care and prioritizes service for the queer community. She is passionate about qualitative research and using a queer lens to question and disrupt traditional ways of knowing and understanding 2SLGBTQ+ lives and sees this methodological approach as a valuable tool for further understanding the interplay of the mind/body connection. 

  • Phillip Joy, Mount Saint Vincent University

    Phillip Joy is a registered dietitian with the Nova Scotia Dietetic Association and an Assistant Professor in the Department of Applied Human Nutrition at Mount Saint Vincent University, Halifax. His research critically examines the intersections of gender, sexuality, and nutrition, with a particular focus on the experiences of 2SLGBTQ+ communities. Employing qualitative methodologies framed within poststructuralism and queer theory, Dr. Joy utilizes arts-based approaches, such as photovoice, cellphilming, and comics, to explore and challenge normative discourses in nutrition and health research. www.phillipjoy.ca 

  • Conor Barker, Mount Saint Vincent University

    Conor Barker is an Assistant Professor of Psychology and Education at Mount Saint Vincent University (MSVU), cross-appointed to the graduate program in School Psychology. He is the founder and director of the Barker Psychology Lab, which centres first-voice perspectives in education to examine the real-world impacts of school psychological services. His research focuses on inclusive education, neurodiversity, and culturally relevant assessment practices—particularly for students with Autism Spectrum Disorder, ADHD, and Oppositional Defiant Disorder, and for Black, Indigenous, Newcomer, and rural learners in Canada. 

Références

Butler, J. 2007. Prohibition, Psychoanalysis, and the Production of the Heterosexual Matrix. In Gender Trouble 1st ed. 47–106. Oxfordshire: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203824979-4

Erickson, R. J. 1995. “The Importance of Authenticity for Self and Society.” Symbolic Interaction 18(2):121–144. doi.org/10.1525/si.1995.18.2.121

Jones, L. 2019. “‘The fact they knew before I did upset me most’: Essentialism and Normativity in Lesbian and Gay Youths’ Coming Out Stories.” Sexualities 23(4): 497–515. doi.org/10.1177/1363460719830343

Minton, H. L. 1997. “Queer Theory.” Theory & Psychology 7(3):337–353. https://doi.org/10.1177/0959354397073003

Poulos, C. N. 2021. Essentials of Autoethnography. Washington, DC. American Psychological Association. doi.org/10.1037/0000222-000

Rich, A. C. 2003. “Compulsory Heterosexuality and Lesbian Existence (1980).” Journal of Women’s History 15(3): 11–48. doi.org/10.1353/jowh.2003.0079

Rosenberg, S. 2017. “Coming In: Queer Narratives of Sexual Self-discovery.” Journal of Homosexuality 65(13): 1788–1816. doi.org/10.1080/00918369.2017.1390811

Rust, P. C. 1993. “‘Coming Out’ in the Age of Social Constructionism.” Gender and Society 7(1): 50–77. doi.org/10.1177/089124393007001004

Wright, A. 2025. The Inside of Coming Out: A Critical Autoethnography of Sexual Identity Transformation in Adulthood. Honours Thesis. MSVU e-Commons. https://ec.msvu.ca/items/368ef775-a2fc-4f4a-8fb3-fd0895c3f161

Téléchargements

Publié

2025-07-16