Gender, Race, and Precarity

Theorizing the Parallels Between Early Childhood Educators and Sessional Faculty in Ontario

Auteurs-es

  • Zuhra Abawi University of Toronto
  • Rachel Berman Ryerson University
  • Alana Powell Ryerson University

Mots-clés :

feminist political economy, precarious labour, anti-intellectualism, racialization, neoliberalism, education

Résumé

Cet article examine de manière critique les parallèles de dévalorisation subie par les éducateurs de la petite enfance et les membres du corps enseignant à temps partiel en Ontario en tant que praxis réflexive. Les expériences des trois auteures sont diverses, car il s’agit d’une professeure titulaire et de deux membres du corps enseignant à temps partiel, qui ont toutes deux travaillé dans le domaine de la protection et de l’éducation de la petite enfance (PEPE). Les récits des auteures illustrent la tendance inquiétante vers la précarité et la dévalorisation enchâssées au sein de deux spectres polarisants du paysage éducatif en Ontario : l’éducation postsecondaire (EPS) et la protection et l’éducation de la petite enfance (PEPE). Bien que les domaines de l’éducation susmentionnés ne se recoupent que rarement, les auteures les placent aux premières lignes de l’assaut néolibéral sur l’éducation qui surgit aujourd’hui en Ontario. Les trois auteures s’identifient comme des femmes, deux d’entre elles sont titulaires d’un doctorat, la troisième est titulaire d’une maîtrise et est éducatrice de la petite enfance (EPE). Une auteure s’identifie comme femme cisgenre, racialisée et perçue comme étant de race blanche, et deux auteures s’identifient comme des femmes blanches cisgenres. Toutes les auteures ont travaillé dans le contexte postsecondaire en Ontario, l’une en tant que chargée de cours à temps partiel, puis professeure titulaire, et deux en tant que chargées de cours à temps partiel. L’article problématise l’assaut néolibéral sur l’enseignement supérieur et la PEPE par le biais d’un cadre conceptuel d’économie politique féministe (EPF) afin de montrer les multiples façons dont les discours féminisés dévalorisent le travail des EPE et perpétuent la surreprésentation des femmes, en particulier des femmes racialisées au sein des postes précaires du corps professoral.

Statistiques

Chargement des statistiques…

Bibliographies de l'auteur-e

Zuhra Abawi, University of Toronto

Zuhra Abawi is a Senior Lecturer at Niagara University’s College of Education, Ontario Educational Studies. She completed her Doctor of Education in Social Justice Education at OISE/University of Toronto. Zuhra also holds a Master of Education, Bachelor of Education, and Bachelor of Arts in Political Science. Additionally, she has a Diploma in Early Childhood Education and is both an Ontario Certified Teacher and Registered Early Childhood Educator. Her research interests include Critical Race Theory, teacher education, reconceptualist approaches to Early Childhood Education, and educational policy. Zuhra has also worked as an elementary teacher for five years in the Peel District School Board.

Rachel Berman, Ryerson University

Rachel Berman is Graduate Program Director and Associate Professor at Ryerson’s School of Early Childhood Studies. Prior to joining the School of Early Childhood Studies, Rachel taught feminist research methods at both York University and McMaster University. Rachel has a PhD in Family Studies from the University of Guelph and an MA in Human Development and Family Relations from the University of Connecticut. Her research interests include mothering, parenting, family engagement and perspectives of youth and childhood, race and childhood, and critical qualitative inquiry. Rachel is also a member of the Reconceptualizing Early Childhood Education Association, Association for Research on Mothering, the Canadian Sociology Association, and the Women's and Gender Studies et Recherches Féministes, and an adjunct member to the graduate program in Gender, Feminist & Women's Studies, York University.

Alana Powell , Ryerson University

Alana Powell is Policy and Special Projects Officer at the Association of Early Childhood Educators of Ontario. Alana completed her MA in Early Childhood Studies from Ryerson University and is a Registered Early Childhood Educator. Prior to her role at the Association of Early Childhood Educators of Ontario, she was a contract lecturer at George Brown College’s School of Early Childhood. Her research engages in critical exploration of care discourses in early childhood and she has played an active role in the Ontario child care advocacy movement for several years.

Téléchargements

Publié-e

2019-11-14

Numéro

Rubrique

Recherche originale